Concepto de "differánce" na teoría da Deconstrucción de Derrida

A miña descuberta de Derrida no 2017:

1. Palabras chave en Derrida
Coñecemento, textual, descentralización, opostos (termo privilexiado/reprimido), iconos tentan conxelar o xogo de opostos destacando a un membro, movemento libre, inexistencia.

2. Conflito e teatro
Para empezar, este filósofo foi toda unha descuberta para min. Nunca antes lira algo parecido ás súas reflexións... Sempre fun moi consciente de que a vida en xeral baséase en opostos e en contradicións, pero non sabía sobre unha teoría que demostrase que non hai enfrontamento. Isto xera un caos na miña mente e excitación por ter a posibilidade de romper as miñas estruturas de pensamento.
En relación co teatro, por unha banda, reconfórtame o feito de que alguén diga que non hai conflito. Porque sempre se di que se non hai conflito, non hai teatro. Coma se o conflito fóra a base de todo. Pero eu quero crer que se pode admirar algo sen conflito, e que ese algo non perda o interese. Non sei ata que punto ocorre isto no posdrama. Ao final, isto se ve reflectido no feito de que todas as historias están xa contadas, o que as fai únicas e orixinais son a forma de contalas. O como en lugar do que, a emoción en lugar da lóxica, a liberdade en lugar da opresión.
Por outra banda, a actividade de resaltar a emoción é bastante romántica. O Romanticismo en si é un movemento contraditorio á Deconstrucción, xa que é unha forma de pensamento moi espiritual e simbólica. A Deconstrucción, no entanto, intenta romper con estes signos, non existen: nada do que construímos existe realmente.
Polo tanto, o teatro quizais sexa unha arte contraria á Deconstrucción. Posiblemente como calquera arte, xénero e incluso linguaxe, xa que a linguaxe é algo inventado. Derrida emprega a propia linguaxe para explicar que non existe.

3. Significación do concepto de “differánce” e Kandinsky
Todas as teorías humanas son distintas pero sempre teñen puntos en común, polo noso modo de pensamento e por todas as influencias que non chegan. A postergación da definición de differánce é comparable da pirámide da que fala Kandinsky no seu libro De lo espiritual en el arte (1911, ed. 2011), unha pirámide que representa a evolución da arte, sempre guiada pola artista que se sitúa na cúspide, permanentemente inintelixible para os seus coetáneos, pero adorada polas seguintes xeracións. É unha estrutura en continuo movemento, polo que nunca hai un presente, senón que como di Derrida, un rastro do momento pasado que desaparece todo o tempo, converténdose nun momento futuro, deixando continuamente unha pegada de si mesma.
Ambos empregan conceptos ou explicacións moi similares, un para falar dun concepto da linguaxe e outro para falar da arte ao longo da historia, pero chegando a unha conclusión parecida.
Dalgún xeito, todo isto parece ir en contra da teoría de Derrida: sempre hai centros, neste caso, é o movemento fronte a quietude. Ambos din que a vida é movemento: differánce é movemento, arte é movemento. Derrida afirma que se o concepto de differánce se puidese reducir a un significado nun tempo concreto, a propia filosofía do termo sería un error.
Atopo un espazo baleiro, quizais produto da miña falta de comprensión, asociado á teoría: para explicala ten que alzar sempre un termo sobre o seu contrario: movemento/ quietude, descentralización / centralización, etc. Precisamente Derrida emprega a propia lóxica da linguaxe para destruílo... pero, ata que punto é isto posible? Ata que punto non é un acto hipócrita?

4. Obsesión con atopar un centro
Supoño que esta situación é inherente á condición humana, xa que precisamos agarrarnos a algo para todo, incluso para o simple feito de vivir. Todas as teorías teñen que atopar un centro, algo invariábel. Supoño que ese algo no teatro é o conflito. Como di Derrida (apoiándose en Niestzche), se a condición humana é variable, non nos podemos empeñar en buscar o invariable.
Na arte e no teatro
Derrida aspira a deconstruír os conceptos, pois os significados son construcións. Isto vai moi ligado a calquera representación artística, xa que nos empeñamos en definir os movementos, en delimitar, en reducir a un punto común, cando a arte é moito máis que iso, a súa natureza é libre, sen límites, abstracta, sen tanta lóxica.
Coa súa teoría, penso que Derrida aspira á liberdade. A liberdade de crear un mundo real, fóra da necesidade e opresión de crear conceptos para vivir en sociedade. E esa liberdade levaría a unha verdade: ao caos. A orde é unha construción humana obsesiva. Nada é finito e nada é totalmente lóxico. Todo é variable e inconstante chegado un momento, pois a lóxica e o sentido tamén son construtos para “entender” o mundo... adoro esta visión tan propia do teatro do absurdo de que soamente ten sentido interpretar para destapar os propios mecanismos da interpretación. Tamén me fascina o feito (hipócrita ou brillante) de que definir o concepto de Deconstrucción sexa unha actividade que vai en contra das propias reflexións do autor.
Na sociedade
Derrida fai referencia a Ferdinaud de Saussure, que postula que a linguaxe está baseada na relación, as palabras son elementos nun sistema de diferencias, e os elementos non terían sentido por si mesmos. Só teñen sentido en relación a algo, como a differánce. Como as persoas.
Ao falar da pegada, refírese a algo que depende doutros dous obxectos, porque é a proba de que un estivo en contacto co outro.
Deberiamos aplicar esta lóxica no ámbito vital, de relación, acabando co individualismo presente no século XXI, un fenómeno probablemente tan difícil de romper como o patriarcado ou as políticas verticais.

5. Reforzar o membro reprimido
A Deconstrucción relaciónase coas teorías feministas e co recente termo feminazi. Derrida é un bo punto de apoio (xa que en principio, precisamos dun centro no que apoiarnos, que nos guíe, para expresarnos) para explicar como se pode chegar a unha equidade total.
O feminismo aspira a ese triángulo do que fala, a esa figura perfecta na que non hai un centro (moi divertida a idea de que o triángulo = número tres = desequilibrio = necesidade dun centro), na que todo flúe libremente e homoxeneamente, nada resalta.
“Para evitar a ansiedade sempre temos a necesidade de construír novos centros, de asociarnos con eles e marxinar aqueles que son distintos dende os seus valores centrais”. Esta frase paréceme o resumo da esencia da Humanidade e da nosa capacidade de relación.
Sempre se di que precisamos crer en algo para continuar, darlle sentido á vida, pois o meu sentido sería a esperanza de que nun futuro se rompa, ao igual que o patriarcado, conceptos como a desigualdade nas relacións humanas ou as políticas verticais. Que non haxa grupos privilexiados e non privilexiados (homes/mulleres, populares/frikis, heterosexuais/homosexuais, figuración/abstracción, proxenitores/fillxs, etc)... demasiado utópico.
É moi difícil afastarse das políticas verticais, dos centros de control, a nosa forma de relacionarnos dende o principio dos tempos baséase en membros con poder e reprimidos; porque non estamos acostumadxs a asumir responsabilidades nin a cedelas en caso de telas, estamos demasiado sumidxs nos esquemas sociais. Polo tanto, sería idílico pero moi difícil rematar coa inxustiza no mundo, con ese desequilibrio de balanzas constante.

6. Conclusión
Os postulados de Jacques Derrida parécenme asombrosos. Baséanse nun esquema moi complexo pero total, que se pode aplicar a moitos ámbitos para á súa análise. É unha especie de modelo polo cal filtrar todo o coñecemento e a información que nos leva a un modo de pensamento moi próximo ao absurdo e á banalidade da vida humana: nada é, nada importa, todo é un construto. Todo é produto da necesidade humana de crer. Nada existe e todo non existe. Sitúase máis alá do ateísmo e da relixión, nun novo punto de vista, na differánce.